Mit lát a versenyző futam közben?
2009.11.20. 16:55
A Forma 1-es autók vezetőülését figyelembe véve inkább egy repülőgép jut a szemlélődő eszébe mint egy személyautó, ésez nem véletlen, hiszen a versenyautók tervezői nagyrészt a repülőgépgyártásból érkeztek a Forma 1-es istállókhoz.
A műszerfalon egy folyadékkristályos (LCD) kijelző tűnik fel leginkább amely jelzi a motor aktuális fordulatszámát, a hűtővíz hőmérsékletét, az aktuális köridőt, a választott sebességfokozatot, és azt, hogy hány kilométerre elegendő üzemanyag van még az autóban. Ami leginkább hiányzik egy átlagos sofőr számára az a sebességmérő, amelyre több ok miatt sincsen szükség. A versenyző az adott viszonyok közti határon autózik, és az a minimális különbség, amely a hajszálnyival jobb köridőtől elválasztja, csak számítógépes elemzések segítségével fedezhető fel (telemetria). A versenyző arról is információt kap a kijelzőn keresztü, hogy milyen távolságban van az előtte autózó versenyző. A vezető hozzávetöleg 70 információt olvashat le a kijelzőről.
A gombok, és kijelzők száma azonban nem olyan borzasztó, mint amire a kívülálló számít. A kormánynak nevezett, de arra csak minimálisan hasonlító szerkezeten kapott helyet a kipörgésgátló (TC) szabályzógombja, a startgép elektronikája, az automata váltó, valamint a kuplung. Egy átlagos kormányom 15-16 kapcsoló van, így a versenyző a kormány elengedése nélkül is szinte mindent tud szabályozni. A kormányon többek között megtalálható az aktuális pálya rajza is. A kormányról leolvasható legfontosabb információ a tökéletes kapcsolás ideje a ledek segítségével. Ennek ismerete nélkül nehéz a jól időzített vissza, és felváltás tehát a maximális teljesítmény kicsiholása a versenygépjárműből. A motor leégését megelőzendő külön kijelző értesíti a versenyzőt a motor túlpörgetésésről. Az eddig felsoroltak mellett a versenyző italt spriccelhet a szájába, változtathat a felfüggesztés keménységén, állíthatja a féknyomást, szervót, a boxutcával fennálló rádiokapcsolat hangerejét, és még millió más dolgot, amelyekről még néha a versenyző sem tudja, hogy léteznek.
|