HANS - Head And Neck Support
2009.11.20. 17:00
A Head And Neck Support rendszer szénszálas anyagból készül. A versenyző vállára támaszkodva, annak két oldalán rögzítő szalagokkal kapcsolódik a versenyző sisakjához.
Mindezek mellett egy gallérhoz hasonlítható fejtámasz is a részét képezi, amely természetesen nem akadályozza a fej szabad mozgását. Ütközés esetén a megfelelő kialakításnak és rögzítési módnak köszönhetően megakadályozza, hogy a fej túlzott mértékben előrelendüljön. Speciális ütközési tesztek alkalmával megállapították, hogy frontális karambol során a fejre és a nyakra a gravitációs erő közel 80-szoros értéke is nehezedhet. Ez azt jelenti, hogy a fej sisakkal együtt alkotott súlya - amely 7.5 kg-nak felel meg - akár 600 kg-os értékre is nőhet az erőhatásoknak köszönhetően.
Azok a terhelések tehát, amelyek a nyakcsigolyák sérüléséhez vezethetnek, a HANS használatával ki lettek küszöbölve. A gallérként kialakított perem, és a sisak rögzítése pedig megakadályozza azt, hogy ütközéskor a pilóta fejjel a kormánykeréknek, vagy akár a pilótafülke elülső részének csapódjon. A szakemberek és a pilóták elmondása szerint, a HANS alkalmazásának kezdeti nehézségei ellenére ez az eszköz valóban megvédi viselőjét.
A HANS a Michigani Egyetemen lett kifejlesztve. Ezt követően az FIA sikeres tesztjei után a Nascarban, a ChampCarban és a Német Túrakocsi Bajnokságban (DTM) vetették be először, és 2003-ban pedig már a Formula-1-ben is kötelezővé tették a használatát.A nagydíjakon tehát a versenyzői overálhoz és a bukósisakhoz hasonlóan a HANS is a megszokott biztonsági felszerelések közé tartozik.
A hétköznapi autózás során a vezető fejének és nyakának védelmét a fejtámasz korrekt beállítása, a biztonsági öv és a légzsák együttes használata jelenti. Az Allianz Technológiai Központjának képviselője elmondta, hogy sok esetben nem tulajdonítanak nagy jelentőséget a fejtámasz iránt. „Néhány vezető nagyon alacsonyra állítja be a fejtámaszt.” – nyilatkozta Dr. Christoph Lauterwasser. „Ez pedig védtelenné teszi őket az ütközések során.” - tett hozzá a szakértő. Talán nehéz elhinni, de sok esetben egyszerűen megfeledkeznek erről. Amikor például nem a megszokott vezető ül be az autóba, akkor az csak az ülést állítja be, és a fejtámasz pedig marad az előző személy számára beállított pozícióban. Ezzel pedig az esetleges ütközések esetén teljes mértékben védtelenek maradnak a nyaki sérülések ellen. Egy másik probléma a fejtámasszal kapcsolatban, hogy a kereskedők, amikor eladják a személyautókat, akkor az összes fejtámasz a legalsó pozícióban van, és fel sem hívják a vásárló figyelmét ennek az elemnek a helyes használatára. Legtöbbször pedig az új autó megvételét követően a fejtámlák ebben a helyzetben is maradnak.
Az előzőekben említett fejtámlák helyes beállításának akkor is nagy jelentősége van, ha hátulról ütköznek az adott autóba. Ekkor ugyanis azt kell megakadályozni, hogy a fej hirtelen és tulajdonképpen szabadon hátracsapódjon. „Csakis
ezzel lehet maximális védelmet elérni.” – folytatta Lauterwasser.
A nyak védelmét tehát a mindennapi vezetés során is szem előtt kell tartani.
|