Fernando Alonso, és Formula-1, Rajongói Weboldal!
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Még Mindíg;Alonso

 

 
 
 
 
 
 
 (:FRISS HÍREK NEKTEK, AZ OLDALRÓL :)
Sziasztok kedves olvasók! Sokat gondolkoztam azon az elméleten, hogy az oldalt hogyan fejlesszem tovább, hiszen nagy tettre készülök, méghozzá nem is kicsivel, erről majd, a közeljövőben tudni fogtok, hiszen megosztom veletek, beszámolómat. Kedves látogatók, kérnélek titeket, legyetek türelmesek, és nézzetek vissza hamarosan, hiszen meglepetésben lesz részetek! Üdvözlettel: Christian
írta: Christian; időpont: 2010. Augusztus 13..

 
Menü
 
Weblap Bejegyző
 
Fernando Alonso
 
Formula-1
 
Versenyzők 2010
 
Csapatok 2010
 
Helyszínek 2010
 
Versenyzők Oldalai
 
Csapatok Oldalai
 
Egyszerű 2
 
Formula-1 Technika
Formula-1 Technika : Az F1-es fékrendszer

Az F1-es fékrendszer

  2009.11.20. 17:28

Az egyik legelképesztőbb része egy Formula-1-es autónak a fékrendszer. A fékek képesek az autót 320 km/h-ról 3 másodperc alatt 80 km/h-ra lassítani 100 méter úton.
 


A fékek azon kevés alkatrészek közé tartoznak, amelyeket a csapatok nem maguk készítenek. Ennek oka az, hogy a nagy tapasztalatokkal rendelkező fékbeszállítók nagyon jó minőségű termékeket szállítanak, így nem kell költséges fejlesztésekbe fogni. A TOYOTA az egyetlen, amely más utat választott. Filozófiájuknak megfelelően mindent házon belül készítenek el. A többi csapatot két gyártó, az olasz Brembo, és az angol AP Racing látja el fékekkel. A csapatok általában fizetnek a féktechnikáért, kivéve a Williams és Ferrari csapatot. Az előbbi az AP-vel az olasz gárda a Brembo-val áll szponzori szerződésben.

Gondolhatnánk, hogy a szponzori szerződés kiváltságot jelent a két csapatnak, de ez nem így van. A fékek közel azonosak, mivel a beszállítók a költségek alacsonyan tartásának érdekében a csereszabatosságra törekednek az alkatrészeknél. A kevés egyedi alkotóelemek egyike a féknyereg, amelyet minden autóhoz egyedileg készítenek el különböző felfüggesztés-geometriák miatt. Az szponzori szerződés egyetlen előnye az, hogy a Williams és a Ferrari igényire „jobban odafigyelnek” a gyártók.

A féktárcsák és a fékpofák modern, szénszálas anyagokból készülnek. Alkalmazásuknak oka az acélhoz képest alacsonyabb tömeg, és a jó surlódási tulajdonság. A 400-800 °C tartományba eső üzemi hőmérsékleten a tárcsa és a fékpofák között 0.6 körül mozog a surlódási együttható értéke. A magas hőmérsékletek miatt gyakran látszódnak az autók izzó féktárcsái.

A fékszerelvényekkel kapcsolatban elvárás, hogy könnyűek legyenek, annak érdekében, hogy a felfüggesztésen a lehető legkisebb legyen a rugózott tömeg. Ennek megfelelően egy karbon féktárcsa 1,5 kg, a fékpofák 30 dkg egy féknyereg 2.5 kg tömegű. Mivel az edzésen csak néhány kört kell teljesíteni, további tömegcsökkentés céljából a könnyített féknyergek mellett vékonyabb 21 mm-es féktárcsák kerülnek az autókra. (A szabályok 28 mm-ben limitálja a féktárcsa vastagságát.)

A fékek teljesítőképességeinek határát manapság nem a kifejthető fékerő jelenti. A fékhatás korlátait a gumik minősége határozza meg, ezért a fékerő fokozására nem sok energiát fordítanak a gyártók, mivel a fékteljesítmény fokozásával maximálisan 1 tizedmásodperc javulás érhető el körönként. A mai gumik tapadása, és nagyon jó a lassító hatása miatt, csökkent a fékpedál érzékenysége, amin a megfelelő hűtéssel lehet javítani, ezért a fejlesztések jelenleg a fékhűtő rendszerek irányában folynak. Ennek egyik jele a Ferrari által az elmúlt évben bevezettet dob alakú fékhűtő, amely hatékonyabb hűtést tesz lehetővé az előző konstrukcióknál. A fékhűtő rendszer beömlőnyílása két részre oszlik. Az egyik nyíláson a féknyerget hűtő levegő áramlik a másikon a féktárcsáé. A kerékagy belsejében lapátok vannak, amelyek a hűtőnyíláson beáramló levegőt a féktárcsában lévő sugárirányú furatokon keresztül átáramoltatják, ezzel biztosítva a hűtést. A tárcsák hőmérsékletét egy szenzor folyamatosan figyeli, amely alapján meg tudják határozni a hűtés mértékét. Edzéseken előfordul, hogy a kisebb közegellenállás érdekében a nem kerülnek fel a hűtőnyílások.

A fékezés hatékonyságának másik korlátja a pilóta fizikai ereje, mivel minden fékerő fokozó szerkezetet tilos alkalmazni. A fékezés nehézséget jól jellemzi, hogy például Olivier Panis autójába a 2001-es Német Nagydíjon egy megnagyobbított fékpedált építettek be azért, hogy a francia pilóta két lábbal tudjon fékezni az egyenesek végén. A pilóták többsége bal lábbal fékez, az egyetlen kivétel Rubens Barrichello. A brazil az egyetlen, aki a jobblábas fékezést részesíti előnyben. Ennek egyetlen oka az, hogy jobblábas fékezésnél kevesebbet fogyaszt alatta az autó, egyébként neki teljesen mindegy hogy hogyan lassít.

A stabilitás nagyon fontos a fékezések során ezért versenyzők akár menet közben is tudnak állítani a fékerő eloszlásán az első és a hátsó kerekek között. Az autókat általában úgy állítják be, hogy a fékerő 60%-a az első kerekekre hasson, mivel fékezéskor a súly az előre tolódik. 50-50%-os eloszlásnál a hátsó kerekek könnyen beblokkolhatnak, ami az autó azonnali megcsúszásához vezetne.

A versenyek végére a féktárcsák és a fékbetétek teljesen elkopnak. A három legnehezebb pálya a fékek számára, Imola, Montreal, és Monza. 1998-ban Mika Hakkinen példáján keresztül láthattuk, mennyire is kopnak a fékek. Történt ugyanis, hogy Monzában egyszerűen rosszul számolták ki a McLaren fékkopását, és a csökkenő fékhatás miatt Mika több poziciót is vesztett a verseny végére.

Érdekesség, hogy a Brembo 2000 őszén 40 milló dollárért ugyan megvette az AP Racing-et de ennek ellenére külön dolgoznak saját F1-es projectjeiken. A Brembo és az AP mérnökcsapata teljesen független egymástól, semmilyen információt nem cserélnek egymással. Mindkét gyártó a legjobb szeretne lenni, a legjobb csapatoknak szeretne fékrendszert szállítani. A Brembo 3, az AP 1 mérnökkel képviselteti magát a versenyeken. A mérnökök hűtéssel kapcsolatos számításokat végeznek továbbá a Brembo kopás kalkulációkat is szolgáltat csapatainak. A mérnökök munkáját egy beépített szenzor is segíti, amely folyamatos tájékoztatást ad a kopás mértékéről. A fejlesztések általában két-három csapat bevonásával folynak, annak érdekében, hogy minél több információ álljon rendelkezésre. A Brembo és az AP a fékrendszerek fő alkotórészeit, a féknyergeket, fékhengereket, féktárcsákat és a fékpofákat maguk állítják elő.

 
Idó
 
Névnapköszöntő
 
Naptár
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Számláló
Indulás: 2009-11-08
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
SMS-Hírdetőfal
 
Üzenőfal
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Háttérzene


 

 
Szavazás
Szereted Fernando Alonso-t?

Igen Szeretem!
Nincs vele bajom, de nem szurkolok neki!
Nem Szeretem!
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban