KERS: Kinetic Energy Recovery Systems
2009.11.20. 17:40
Az új irányvonal a környezetvédelem fontosságát hívatott erősíteni az autósportok non-plus ultrájában.Ez teljesen misztikus dolog, hiszen a Formula 1 sorozat sosem erről volt híres. A tény viszont az, hogy a közforgalomba autót gyártók is kezdik érezni ennek fontosságát. Egyre több gyártó gondolkozik hybrid-technológiában, egyre többnek van kimondottan elektromos járműve.
A Párizs 2008 autós kiállításon már felmerült egy lehetséges utcai- autó verseny lehetősége, habár mindenki megmosolyogta, nem kizárt, hogy ez egy-két éven belül realitássá váljon.
A szakemberek között azért hatalmas véleménykülönbségek vannak, de Max Mosley , FIA mindenható ura így nyilatkozott róla:
"2009-ben a Forma-1 elindul majd a környezetbarát technológiák irányába, és arra lesznek ösztönözve a csapatok, hogy az energia hatásfokát növeljék. A motorfejlesztések befagyasztásával csak úgy juthatnak előnybe, ha jobban és hatékonyabban használják fel a rendelkezésükre álló energiát"
"Ez a hibrid eszköz, a kinetikus energiatároló-rendszer gyökeresen megváltoztatja a Forma-1-et. Minden eddiginél környezet-barátabbá teszi a sportot, nem is beszélve arról, hogy az új technológiákat az autógyártásban is könnyedén lehet majd használni"
Nem mindenki ért egyet az új tervekkel. Az egyik élen járó gyártó, konkrétan a TOYOTA motorgyártó részlegének vezetője negatívan értékelte az új kinetikus energia-ellátó részegység bevezetését:
"Megmondom őszintén, hogy értetlenül állok az energiatároló-rendszer bevezetése előtt, mert az FIA által választott rendszer roppant primitív" - mondta Marmorini egy olasz magazinnak adott korábbi interjújában.
A McLaren üzletvezetője, Martin Whitmarsh egyetért a Force Indiás Mike Gascoyne-nal abban, hogy a KERS nyújtotta előny a plusz súly és a rosszabb ballaszt miatt kiegyenlítődhet.
"Ha tizenkét kilogramm többletsúlyt jelent, akkor a KERS semmit nem ér és nem kizárt, hogy kikerül az autóból. Amennyiben a súlyhatáron belül marad, előnyt jelenthet." - jelentette ki Mike Gascoyne.
Az új rendszer a mérnökök számára nagy kihívást jelent. Whitmarsh elmondta, hogy a rendszert úgy kell kidolgozni, hogy az minden pályán előnyt jelentsen, "de ez nem könnyű feladat."
A plusz lóerő az előzéskor segíthet, de a plusz súly hátrányt okozhat a köridők tekintetében. A Honda rendszere a tervek szerint plusz száz lóerőt jelent.
Mivel az autó súlypontja megváltozhat a KERS miatt, "a szükséges nagyobb tengelytáv egyes helyszíneken problémát okoz. Sokan idén a több utcai futam miatt csökkentették a tengelytávot."
Egyes csapatok két autó építését is fontolóra vették. Egyet rövidebb és egyet nagyobb tengelytávval.
A hibrid-technológiát az FIA több lépcsőben tervezi honosítani a Formula-1-ben. A következő lépés 2011-ben érkezne, amikor 400 helyett már 800 kilo-joulet tud felszabadítani egy versenyző (136 LE) körönként. A hűtőrendszerből származó plusz hő tárolása plusz 27 lóerőt jelent.
A tervek szerint 2013-ban 1.600 kilo-joule energiát szabadíthatnak fel és a turbómotorok is visszatérnek, hogy 272 plusz lóerővel segítsék az előzést.
Első körben Jerezben négy csapat tesztelte az új technológiát: a McLaren-Mercedes, a BMW, a Williams és a Honda.
A Meclaren-nél pl.: az MP4-23-as konstrukció új változatával először Gary Paffett körözhet, majd Pedro de la Rosa folytatja az információ-gyűjtést.
"Több szakaszos lesz a teszt. Eleinte nem használtuk a rendszert, csak az akkumulátor feltöltésére összpontosítunk. A korai verzió még túlsúlyos, de lefogyasztjuk." - jelentette ki a csapat vezetője, Martin Whitmarsh.
|