SETUP avagy a beállítás tudománya |
|
2009.11.20. 17:25 |
Egy mai F1-es versenyautón szinte minden alkatrész állítható, a lökésgátlók keménysége, a felfüggesztés erőssége, a stabilizátorok rugalmassága, a szárnyak mérete, és meredeksége, a motor- és a fékek hűtése, a motor karakterisztikája, a kerékdőlés, a gumiabroncsokban a nyomás, az első és hátsó kerekekre ható fékerő aránya és még egy sereg fontos, és titkos apróság. Ehhez jön még a különféle, szabadon választható gumikeverékek összetétele, a köpenyek keménységi foka, a pálya vonalvezetésének, és burkolatának, a boxutca hosszának, illetve az időjárási viszonyoknnak a függvényében. Egy-egy F1-es autó beállítása olyan speciális tudomány, amelynek ismerete csak néhány beavatottnak adatik meg.
|
Forma 1-es üzemanyag |
|
2009.11.20. 17:24 |
A Formula 1 háza táján tüsténkedő szakemberek látszólag egyszerű rutinfeladatként végzik a tankolást, valóban azonban hosszú, és kitartó gyakorlás eredménye a futamokon mérhető 7-10 másodperces szintidő. Másodpercenként akár 12 liter benzint is belepumpálnak a versenyautó tartályába, amely mintegy 120-150 liternyi üzemanyag befogadására képes. Csordulásig persze sohasem töltik, miután a többletsúly cipelése értékes másodpercekbe kerül.
|
Kipörgésgátló - Traction Control |
|
2009.11.20. 17:23 |
Mi is az a kipörgésgátló? Leegyszerűsítve, a traction control olyan elektronikusan működő motorvezérlő rendszer, amely segít a kerekek gyorsításakor keletkező túlpörgésnek kiküszöböléséhez, és ezzel együtt a motor erejének lehető leghatékonyabb kihasználását teszi lehetővé.
|
HANS - Head And Neck Support |
|
2009.11.20. 17:00 |
A Head And Neck Support rendszer szénszálas anyagból készül. A versenyző vállára támaszkodva, annak két oldalán rögzítő szalagokkal kapcsolódik a versenyző sisakjához.
|
Előzés az F1-ben |
|
2009.11.20. 16:59 |
Általában a versenyek legizgalmasabb pillanatai az előzések, igaz, napjaink Forma-1-ében nehezen megvalósíthatóak ezek a manőverek. Nagyon leegyszerűsítve az előzés olyan haladási ív és sebesség megválasztása, amivel az elöl haladó pilóta mellett az előzést kezdeményező versenyző el tud haladni.
|
F1 Telemetria |
|
2009.11.20. 16:58 |
Ha besétálunk egy Formula 1-es paddockba, árulkodó jeleket láthatunk mindenfelé. A csapatok kamionjainak tetején, és a boxutcában, hatalmas antennák, parabolatükrök, a pulton monitorok tucatjai néznek velünk farkasszemet. Ezek talán a legfeltűnöbb jelei annak az egyszerű változásnak, amelyen az F1-es autók az elmúlt húsz év során átestek - megjelent a telemetria, és egyre nagyobb szerepe lett a folyamatos adatátvitelnek.
|
Hogyan mérik az időt a Forma 1-ben? |
|
2009.11.20. 16:57 |
A célszalag valódi jelentősége az időmérés elősegítése volt. A győztes futó elszakította a fonalat, amire egy súly volt kötve, ez a súly megállította az órát.
|
Az F1-es autók vezetékrendszere |
|
2009.11.20. 16:56 |
Az F1-es versenyautóban található vezetékhálózatot egy kis képtársítás útján talán az emberi test meglehetősen szövevényes idegrendszeréhez lehetne hasonlítani.
|
Mit lát a versenyző futam közben? |
|
2009.11.20. 16:55 |
A Forma 1-es autók vezetőülését figyelembe véve inkább egy repülőgép jut a szemlélődő eszébe mint egy személyautó, ésez nem véletlen, hiszen a versenyautók tervezői nagyrészt a repülőgépgyártásból érkeztek a Forma 1-es istállókhoz.
|
F1 vezetéstechnika |
|
2009.11.20. 16:54 |
Szinte kivétel nélkül, minden autósport szakágban a kanyartechnika alapvető fontosságú. Az egyenesekben a motorerőről és a fékek hatékonyságáról szól a sport, viszont egy kanyarhoz érve előtérbe kerül a versenyző tudása. A pályán a kanyarokban válik el, hogy ki a klasszis versenyző, ki az, aki itt meg tudja szerezni azt a hajszálnyi előnyt, ami elválasztja a nyertes és a vesztes pilótákat.
|
|