Fernando Alonso, és Formula-1, Rajongói Weboldal!
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Még Mindíg;Alonso

 

 
 
 
 
 
 
 (:FRISS HÍREK NEKTEK, AZ OLDALRÓL :)
Sziasztok kedves olvasók! Sokat gondolkoztam azon az elméleten, hogy az oldalt hogyan fejlesszem tovább, hiszen nagy tettre készülök, méghozzá nem is kicsivel, erről majd, a közeljövőben tudni fogtok, hiszen megosztom veletek, beszámolómat. Kedves látogatók, kérnélek titeket, legyetek türelmesek, és nézzetek vissza hamarosan, hiszen meglepetésben lesz részetek! Üdvözlettel: Christian
írta: Christian; időpont: 2010. Augusztus 13..

 
Menü
 
Weblap Bejegyző
 
Fernando Alonso
 
Formula-1
 
Versenyzők 2010
 
Csapatok 2010
 
Helyszínek 2010
 
Versenyzők Oldalai
 
Csapatok Oldalai
 
Egyszerű 2
 
Formula-1 Technika
Formula-1 Technika : Aerodinamika - Kulcs a győzelemhez

Aerodinamika - Kulcs a győzelemhez

  2009.11.20. 16:36

Mint ismeretes, a Formula-1-ben minden egyes másodperc számít. Ebben a kiélezett küzdelemben pedig a versenyautó minden egyes elemének teljes összhangban kell lennie. A szakemberek állítása szerint az aerodinamika sokkal fontosabb szerepet tölt be, mint a gumik, vagy akár a motor. 
 


Ahhoz, hogy az autó megfelelő sebesség elérésére legyen képes, tökéletes beállításokra van szükség: a hátsó légterelő szárny esetében legalább 20 különböző beállítást lehetséges végrehajtani, és további 100-at pedig az első szárnyon. Amíg a motorerő a versenyautó teljesítményében játszik döntő szerepet, manapság már az aerodinamikával is legalább olyan mélyrehatóan kell foglalkozni, mint a versenyautó erőforrásával.

Az aerodinamikának elsősorban a megfelelő leszorító erő kialakításában van fontos szerepe, amely nemcsak a rövidebb féktávok, hanem a nagy kanyarsebességek eléréséhez is szükséges. Szakemberek becslése szerint a versenyautó tapadása 80%-ban a leszorító erőtől, és mindössze 20%-ban a gumiktól függ. Ahhoz pedig, hogy még nagyobb leszorító erőt tudjanak elérni a csapatok, folyamatos fejlesztéseket kell elvégezniük. A leszorító erő azonban még nem minden: a Formula-1-ben az egyik legnehezebb dolog, hogy a mérnökök megfelelő kompromisszumot tudjanak hozni a versenyautó beállításai során, amely különösen nagy hangsúlyt kap a minél nagyobb leszorító erő és egyben a legkisebb légellenállás biztosítása alkalmával. A gordiuszi csomót pedig jelen esetben nem olyan egyszerű kettévágni. Nagyon nehéz minden egyes versenypályára megtalálni az ideális beállításokat, főleg úgy, hogy azok a pályák minden szektorában megfelelőek legyenek. Legtöbb esetben egy verseny végkimenetele már az autó beállítása során eldőlhet.

A versenyautók tervezése során az aerodinamikai alaptörvények alkalmazása viszonylag egyszerűen megoldható. Ez a folyamat némiképp hasonló, mint a repülőgépek esetében, de mégis van olyan részterület, ami éppen ellenkezőleg történik. A szárnyak alsó felületének kialakítása a repülőgépekhez képest eltérő, hiszen ezeknek az elemeknek más feladata van a Formula-1-es versenyautók esetében. Nagy szerepük van abban, hogy megfelelő vákuum kialakításával minél nagyobb tapadást és ezáltal minél nagyobb kanyarsebességet tudjanak elérni. Az aerodinamikai fejlesztések alkalmával nem szabad kizárólag a teljesítménybeli előnyöket szem előtt tartani, hiszen a megfelelő biztonsági előírásoknak is eleget kell tenni.

A versenyautó hátsó légterelő szárnya segítségével állítják elő a teljes leszorító erő 1/3-ad részét, de ennek az elemnek a beállítása a légellenállás mértékét is jelentősen befolyásolja. Ennek megfelelően az autónak ezen aerodinamikai eleme a versenyek alkalmával nagy hangsúlyt kap, hiszen minden egyes versenypályára más-más beállításokat kell eszközölni a mérnököknek. A hátsó szárny beállítási módjától függ ugyanis, hogy a versenyautó hátsó régióját mekkora erő „szorítsa le” a pálya aszfaltjához, valamint az, hogy mennyire meredeken állítják be a vízszintes elemeket, az autó végsebességébe is beleszól.

Az olyan pályák esetében, ahol meglehetősen szűk kanyarok vannak, vagy legyen az akár egy városi pálya, a hátsó légterelő szárnyakat meredekebbre állítják. Ezzel szemben viszont az olyan helyszínek esetében – mint például a monzai aszfaltcsík -, ahol hosszú egyenesek és gyors kanyarok alkotják a pálya vonalvezetését, a minél nagyobb végsebesség elérése érdekében a szárny laposabb beállítást kap.

A teljes leszorító erő mintegy 25%-a a Formula-1-es versenyautó első légterelő szárnyán keletkezik. Az elülső szárnyelem megfelelő dőlésszögben történő beállítása nagymértékben befolyásolja, hogy a kanyarokban mennyire válik könnyen kezelhetővé az autó. Természetesen a megfelelő kanyartechnika biztosításához más egyéb összetevők (megfelelő súlyelosztás, a felfüggesztési rendszer beállítása, a lengéscsillapítók beállítása, stb.) is hozzátartoznak. Abban az esetben viszont, ha két versenyautó szorosan egymás mögött halad, akkor az elülső autó mögött keletkező turbulencia jelentős mértékben befolyásolja a hátul haladó autó első szárnyán keletkezett leszorító erő nagyságát. Szakemberek állítása szerint a leszorító erőben keletkezett eltérés nagysága ilyen esetben elérheti akár a 10%-ot is. Ez az egyik legfőbb magyarázat arra, hogy miért is olyan nehéz előzni néhány Formula-1-es versenypályán.

A diffúzor is nagyon fontos szerepet játszik a versenyautó aerodinamikai viselkedésében, hiszen az autó alatt átáramló levegőt helyes irányba terelve megfelelő szívóhatást kell biztosítania, hogy ezzel is elősegítse az autó maximális tapadását. Akár 40%-ot is jelenthet a teljes leszorító erőt nézve, ha ennek az elemnek a kialakítása megfelelő módon történik, illetve ideálisan van beállítva.

A személyautók tervezésével foglalkozó szakemberek is nagy hangsúlyt fektetnek az alvázzal kapcsolatos részletekre. A megfelelően kialakított alvázzal tudják csak elérni azt, hogy csökkentsék a légellenállás nagyságát, és az erős légáramlatok által keltett nem kívánatos emelőhatást. Amíg a Formula-1-es versenyautóknál sokkal inkább törekednek arra, hogy „rányomják” azt a pálya aszfaltjára, a személyautók esetében a felhajtóerővel is számolni kell a nagyobb sebességek alkalmával. „A megfelelően kialakított alváz esetén a légáramlatok hasonló vákuumot alakíthatnak ki a jármű alatt, mint az a Formula-1-es versenyautók esetében is, de ezeknél a négykerekűeknél nagyban hozzájárulhat az autó stabil vezethetőségéhez.” – nyilatkozta az Allianz Technológiai Központjának képviselője, Dr. Christoph Lauterwasser.

A kisebb méretű légterelő lapok alkalmazása – amelyek az első kerekek és a kocsiszekrény oldalsó része között található – is sokat segít az aerodinamikai hatásfok növelésére, amellyel extra lóerőket lehet kicsikarni a versenyautó erőforrásából. Az eddigiekben ismertetett részletek is világossá teszik, hogy az aerodinamika rendkívül lényeges a Formula-1-es versenyautók fejlesztésénél. Csakis azok a csapatok tudnak gyorsan és hatékonyan változtatni, akik saját szélcsatornával rendelkeznek. Hogy ez mennyibe is kerül? Hozzávetőlegesen 45 millió euróról van szó. A mérnökök a számítástechnikai fejlesztés mellett a szélcsatornában azonnal ki is tudják próbálni az új elemeket anélkül, hogy azt pályára vinnék. Ennek a segítségével pedig pontosan szimulálni tudják, hogy a légáramlatok milyen hatással vannak a versenyautó viselkedésére.

A modern szélcsatornák nagyon sokat segítenek az aerodinamikai fejlesztések alkalmával: A Williams csapat szélcsatornája az alakulat főhadiszállásán, Grove-ban található, ahol a légáramlatot keltő turbinát egy 4.000 LE-s motor hajtja, és amellyel akár egy hurrikánnak megfelelő szélerősséget is el lehet érni.

 
Idó
 
Névnapköszöntő
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Számláló
Indulás: 2009-11-08
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
SMS-Hírdetőfal
 
Üzenőfal
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Háttérzene


 

 
Szavazás
Szereted Fernando Alonso-t?

Igen Szeretem!
Nincs vele bajom, de nem szurkolok neki!
Nem Szeretem!
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!