Fernando Alonso, és Formula-1, Rajongói Weboldal!
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Még Mindíg;Alonso

 

 
 
 
 
 
 
 (:FRISS HÍREK NEKTEK, AZ OLDALRÓL :)
Sziasztok kedves olvasók! Sokat gondolkoztam azon az elméleten, hogy az oldalt hogyan fejlesszem tovább, hiszen nagy tettre készülök, méghozzá nem is kicsivel, erről majd, a közeljövőben tudni fogtok, hiszen megosztom veletek, beszámolómat. Kedves látogatók, kérnélek titeket, legyetek türelmesek, és nézzetek vissza hamarosan, hiszen meglepetésben lesz részetek! Üdvözlettel: Christian
írta: Christian; időpont: 2010. Augusztus 13..

 
Menü
 
Weblap Bejegyző
 
Fernando Alonso
 
Formula-1
 
Versenyzők 2010
 
Csapatok 2010
 
Helyszínek 2010
 
Versenyzők Oldalai
 
Csapatok Oldalai
 
Egyszerű 2
 
Formula-1 Technika
Formula-1 Technika : Rugózás a Forma-1-ben

Rugózás a Forma-1-ben

  2009.11.20. 16:45

Már a század elején kikövetkeztették, hogy rugózás nélkül képtelenség gyors és pontosan kormányozható autót építeni. Ha nincs olyan alkatrész, melynek feladata, hogy utánengedjen, akkor enged valami más: törik a tengely, sérül a váz.


Kezdetben a laprugó számított favoritnak. Előnyét az jelentette, hogy a rétegesen egymásra helyezett, középfelé rövidülő lapokból álló köteg (féder) mozgása közben jelentős súrlódó erő keletkezik ami lengéscsillapító hatású. Amikor még nem voltak fejlett lengéscsillapítók, a laprugó garantálta a legnyugodtabb futást. Jó tulajdonsága volt még, hogy képes volt a tengely és a váz közötti, gyorsításból, fékezésből adódó hosszirányú erőket éppúgy átvinni, mint a centrifugális erőket, valamint a jelentkező reakciónyomatékot. A módszer nem volt költséges, és javítani is egyszerű volt.

A forradalmi újításként megszülető csavarrugó sokáig nem rendelkezett efféle előnyökkel. A súlycsökkentési lázban égő Grand Prix versenyzésben magasabb szintre fejlesztették. A világbajnoki pontokat hajszoló versenyzőknek már létfontosságú volt a precíz kerékvezetés, másodperceket jelentett. A csavarrugó kisebb tömege miatt könyebb járművek épülhettek. Az ötvenes évek végén voltak 320 kg-os autók, és 500 kg-osak is. Ez nem volt mindegy. A menettulajdonságot érezhetően javító rugóknak azonban nem volt öncsillapításuk, ezért praktikusabbat kellett keresni. A rugóköteg hibája volt még, hogy nem volt oly pontos működésű, mint a lengőkarokkal ellátott, hidraulikus csillapítású - poraiból feltámadt - laprugó!

Az ötvenes években az amerikai PACKARD cég olyan különleges versenykocsit épített, aminek rugóit elektromos motorral lehetett előfeszíteni. Sajnos ez a kuriózum nem jutott el a versenypályákra, mindössze a kiötlött elmélet, a szintszabályozás szükségessége élte túl a kort, és tért vissza 1981-ben a miniszoknyákat mozgató mechanika képében.

A technika újfent legyőzte az időt, egyre elmésebb szerkezetekkel szolgálta a versenyzést. Az USA-ból származik a torziós rugó, melyet teherautókon próbáltak ki először, és amely karcsúsága miatt bravúros beépítési lehetőségekkel kecsegtetett. Észrevették ugyanis, hogy az acél rugalmasságát nemcsak úgy lehet kihasználni, ha hajlításnak tesszük ki, hanem csavarás útján is. A hetvenes évek legelterjedtebb autója, a VW bogárhátú is ilyen megoldású lengéscsillapítót kapott.

1960-ban a Ferrari épített úgynevezett FÉL-ELLIPTIKUS rugózású versenyautókat. Azonban a nagy sebességgel járó terheléseknél különféle mellékhatások miatt a megoldás kudarcba fulladt, és a tervet eladták a Citroennek, a franciák már sikerrel dolgozták be azt szérautóikba. A Land Rover terepjárók pedig híresen jó menettulajdonságaikat - nem titok - a Citroen tapasztalatainak köszönhetik. A Ferrari találmánya tehát mindenhol bizonyított, kivéve azt a helyet ahová szánták: kivéve a versenypályát!

Ha már szóba kerültek a márkanevek, a LOTUS sem maradhatott ki a rugózási rendszerekkel való kísérletekből, nem tehette, mert szellemi és gyakorlati vezetője, Colin Chapman kötelességének érezte, hogy minden területen eldobja a régit, és helyette valami újjal próbálkozzon. Ő használta először a műanyagokat versenyautó építéséhez, mindjárt elsőnek a rugókat készítette el különleges műanyagból. Az autó súlycsökkentett szerkezeti részei amúgy is rettenetesen vékonyak, törékenyek voltak, életveszélyesnek tűnt az egész, és ehhez még műanyag rugók! Jim Clark nemcsak a tudásában volt verhetetlen, hanem bátorságban is. Chapman szinte meg sem várta az eredményt, fokozatosan cserélte fel autójának elemeit. A Lotus foglalkozott először a progresszivitással is, vagyis a benzinfogyasztással járó önsúlycsökkenés problémájával. Észrevették, hogy a meredek menetemelkedésű rugó kis tömeggel terhelve keményen reagál, míg a kisebb emelkedésű lágyabban reagál mindennemű talajegyenetlenségre. A Lotus tehát a rugók menetemelkedésével kísérletezett, ötleteik nyomán számos futamgyőzelem született. Graham Hill 1968-as autójában olyan rugók voltak, melyek a két végeiken kicsi, középtájon nagy menetemelkedést mutattak. Azokat a hátsó rugókat, melyek a tank súlyát jobban érzékelték kisebb emelkedéssel és kisebb átmérővel látták el. Így variáltak a végsőkig.

A versenyautóépítésben óriási tapasztalattal rendelkező March kifejlesztette a MINIBLOCK névre hallgató, hordó alakú rugótestet. Ez a szerkezet összenyomva remek progresszivitást eredményezett, a menetek sosem értek egymáshoz, az autó tehát nem "ütött le" a legdurvább talajhibánál sem! A McLaren csapat 1974-ben ezt úgy fejlesztette tovább, hogy behozta az autóversenyzésbe a titánt. A March által feltalált lengéscsillapítót az eredeti súly 78%-ából meg tudta építeni! Az efféle rugózásnak csodálatos hatása volt. Már a megtekintése is élvezettel járt: a rugózás teljes hosszában változott az anyag vastagsága, menetemelkedése és külső átmérője! Az ilyen megoldás önmagában is műszaki remekmű!

A rugózási rendszerek tekintetében a 70-es évektől az 1987-ben debütált "aktív felfüggesztésig" lényegében semmilyen korszakalkotó megoldás nem jelentkezett.

 
Idó
 
Névnapköszöntő
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Számláló
Indulás: 2009-11-08
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
SMS-Hírdetőfal
 
Üzenőfal
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Háttérzene


 

 
Szavazás
Szereted Fernando Alonso-t?

Igen Szeretem!
Nincs vele bajom, de nem szurkolok neki!
Nem Szeretem!
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!