Fernando Alonso, és Formula-1, Rajongói Weboldal!
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Még Mindíg;Alonso

 

 
 
 
 
 
 
 (:FRISS HÍREK NEKTEK, AZ OLDALRÓL :)
Sziasztok kedves olvasók! Sokat gondolkoztam azon az elméleten, hogy az oldalt hogyan fejlesszem tovább, hiszen nagy tettre készülök, méghozzá nem is kicsivel, erről majd, a közeljövőben tudni fogtok, hiszen megosztom veletek, beszámolómat. Kedves látogatók, kérnélek titeket, legyetek türelmesek, és nézzetek vissza hamarosan, hiszen meglepetésben lesz részetek! Üdvözlettel: Christian
írta: Christian; időpont: 2010. Augusztus 13..

 
Menü
 
Weblap Bejegyző
 
Fernando Alonso
 
Formula-1
 
Versenyzők 2010
 
Csapatok 2010
 
Helyszínek 2010
 
Versenyzők Oldalai
 
Csapatok Oldalai
 
Egyszerű 2
 
Formula-1 Technika
Formula-1 Technika : Hogyan készül egy F1-es versenygép?

Hogyan készül egy F1-es versenygép?

  2009.11.20. 16:50

Amikor a Toyota TF109-es versenygépe néhány napja először pályára gurult, egy lenyűgözően hosszú és összetett munka ért a végére. A csapat mérnökeinek egy teljesen új irányvonalat kellett megtalálniuk, hiszen az új szabályoknak köszönhetően nem volt lehetőség a 2007-es és 2008-as idényben használt konstrukciók továbbfejlesztésére.


A TF109-es versenygép fejlesztése valójában már 2007. októberében megkezdődött, amikor is a 2009. évre vonatkozó radikális szabályváltoztatásokat megerősítette a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). Ez tehát azt jelenti, hogy a kölni székhelyű gárda tulajdonképpen már akkor elkezdett dolgozni az idei konstrukción, amikor még a tavalyi évre szánt versenyautó (TF108) sem volt készen.

"Amikor ilyen radikális szabályváltozások mennek végbe, nagyon kevés dolgot tudunk felhasználni a korábbi autóból, hiszen a következő teljes egészében más lesz" - magyarázza Pascal Vasselon, a Toyota Formula-1-es projektjének technikai vezetője.

"Az első feladat teljesen világos: meg kell állapítani, hogy az új szabályok betartásával mire van lehetőségünk. Aztán a mérnökeink felvázolják, hogy a szabályok adta kereteken belül milyen követelményeket lehet az autóval szemben támasztani. Egy új autót először a gumikban és az aerodinamikában rejlő potenciál szempontjából vizsgálunk meg. Aztán jöhet a második fázis, amikor már tisztában vagyunk azzal, hogy az említett két tartományban mit szeretnénk megvalósítani. Ekkor már lehetőségünk van arra, hogy elkezdjük tervezni a felfüggesztést, a váltót, valamint a monocoque-ot.

Az első tervekben pontosan meg kell határozni az autó alapvető tulajdonságait, különösen annak tengelytávját. Ez után a monocoque-terv véglegesítése következik, hiszen az autó gyakorlatilag minden egyes eleme e köré épül. Pontos képet kell kapni a motor elhelyezkedéséről, valamint az autó tömegközéppontjának lokalizálására is óriási hangsúlyt kell fektetni.

Korábban a karosszériáért és a motorokért felelős tervezőcsapat rendkívül szoros együttműködésben dolgozott, s gondoskodni kellett arról, hogy minél korábban összeegyeztethessék a két területet, hiszen a különböző hibák korrigálása nagyon időigényes folyamat. Manapság erre már nincs olyan nagy szükség, mivel a motorbefagyasztás következtében csupán apróbb módosítások hajthatók végre az erőforrásokon - tehát gyakorlatilag egy meglévő motor köré kell építeni az új versenyautót.

Miután a monocoque tervezése befejeződött, a mérnököknek alaposan át kell tanulmányozniuk a mechanikai -és aerodinamikai elvárásokat, hogy a szabályok nyújtotta kereteken belül a lehető legjobb teljesítményt tudják kisajtolni a versenyautóból.

"A monocoque tervrajza már hónapokkal az első pályára gördülést megelőzően rögzítve van, így lehetőségünk van arra, hogy folyamatosan fejlesszünk az aerodinamikai területeken " - mondja az aerodinamikai részleg vezetője, Mark Gillan.

A Panasonic Toyota Racing a CFD technológiával (számítógépes folyadékdinamika) és a szélcsatornában elvégzett tesztekkel próbálja összhangba hozni a fejlesztéseket, s így van lehetőségük átfogó képet kapni az autó relatív tulajdonságairól, mielőtt az a valóságban is a pályára gördülne.

A fejlesztések minden mérnöktől és csapattagtól megkövetelik, hogy teljes odafigyeléssel végezzék munkájukat, valamint szinte kötelezően meg kell vitatni minden felmerülő kérdést, mert a legkisebb hiba is végzetes lehet az eredmények szempontjából.

"Az aerodinamikáért felelős osztály és a karosszériát tervező mérnökök szinte napi kapcsolatban állnak egymással. Fontos megvitatni a legutolsó tesztek eredményeit, valamint választ kell kapni minden egyes felmerülő kérdésre."

Ez az eljárás - noha rendkívül hosszúra nyúlhat - az eredmények és a teljesítmény

tekintetében mindenképpen kifizetődő. Minél többet foglalkoznak az adott kérdéssel, annál inkább tovább tudják feszegetni a határokat. Mint arról már fentebb szó esett, a TF109-es fejlesztése már nagyon régóta tart, s Pascal Vasselon szerint ez lehet a siker kulcsa.

"Amikor egy új dolgot csinálsz, az első lépések elkerülhetetlenül naggyá válnak, szóval minden nap úgy ér véget, hogy valami jelentős dolgot sikerült találnod."

Miután az autó tervezése a végső stádiumba érkezik, elkezdődhet az alkatrészek legyártása. Először természetesen a moncocoque-szerkezet formába öntésére kerül sor, s ennek legyártása nagyon időigényes feladat.

"Azok az embereink a legelfoglaltabbak, akik ezen elemeket gyártják" - mondja Malcolm Boote beszerzési igazgató.

"A legrövidebb idő, ami alatt elkészítettünk egy új monocoque-ot 34 nap volt, még 2004-ben. Hogy meg tudnánk-e csinálni most is? Valószínűleg nem, hiszen a jelenlegi monocoque sokkal komplikáltabb."

Ilyenkor már az aerodinamikai -illetve alvázosztály rendkívül szorosan együttműködik a gyártásszakértőkkel, mivel gondoskodni kell arról, hogy az új elemek a csapat rendelkezésére álljanak a soron következő teszteken. Elvégre is azon elemkről lehet a legpontosabb információkat szerezni, melyek már fent vannak az autón. A cél, hogy a téli tesztidőszakban legalább egy autóval folyamatos tesztelésre legyen lehetőség, miközben kerülnek fel rá az újabbnál újabb fejlesztések.

"A roll-outon pályára gördülő, valamint az idénynyitón lehetőséget kapó autók között óriási a különbség, szinte csak az alváz marad ugyanaz. A csomag versenyről-versenyre változik."

 
Idó
 
Névnapköszöntő
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Számláló
Indulás: 2009-11-08
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
SMS-Hírdetőfal
 
Üzenőfal
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Háttérzene


 

 
Szavazás
Szereted Fernando Alonso-t?

Igen Szeretem!
Nincs vele bajom, de nem szurkolok neki!
Nem Szeretem!
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!