A Forma-1 legerősebb motorja |
|
2009.11.20. 16:51 |
A világ legerősebb Forma-1-es motorja, avagy mi köze van Hitler szuperbenzinjének a száguldó cirkuszhoz. A történet nem másról, mint a BMW turbómotorjáról szól, amely 630 nap alatt lett világbajnok a Brabham istálló.
|
Hogyan készül egy F1-es versenygép? |
|
2009.11.20. 16:50 |
Amikor a Toyota TF109-es versenygépe néhány napja először pályára gurult, egy lenyűgözően hosszú és összetett munka ért a végére. A csapat mérnökeinek egy teljesen új irányvonalat kellett megtalálniuk, hiszen az új szabályoknak köszönhetően nem volt lehetőség a 2007-es és 2008-as idényben használt konstrukciók továbbfejlesztésére.
|
Mi az oka a Forma 1-es autó meghibásodádának? |
|
2009.11.20. 16:48 |
A 2000-es Ausztrál Nagydíjon Melbourne-ben 22 autó sorakozott fel a rajthoz, de végül mindössze 9-en fejezték be a versenyt. 1999-ben pedig csak nyolcan értek célba. Jogos a kérdés hogy a dollármilliókért készülő versenygépek miért nem képesek teljesíteni a versenytávot.
|
F1-es pilótafülke (cockpit) |
|
2009.11.20. 16:46 |
A mai Forma-1-es autók szíve a roppant szilárd önhordó kialakítás. Az önhordó szerkezet magába foglalja a pilótafülkét és a versenyző "túlélő celláját", de alapvető része az egész karosszériának, erre rögzítik a motort és az első felfüggesztést is. Mindék feltétel (mint a vázstruktúra része, és mint biztonsági cella) igényli azt, hogy a lehető legerősebb legyen.
|
Rugózás a Forma-1-ben |
|
2009.11.20. 16:45 |
Már a század elején kikövetkeztették, hogy rugózás nélkül képtelenség gyors és pontosan kormányozható autót építeni. Ha nincs olyan alkatrész, melynek feladata, hogy utánengedjen, akkor enged valami más: törik a tengely, sérül a váz.
|
F1-es viselet - Első a biztonság |
|
2009.11.20. 16:43 |
A Formula 1-es versenyzőket teljes "menetfelszerelésben" egy kicsit a korabeli lovagokhoz lehetne hasonlítani. Amikor a versenyek főszereplői felkészülnek egy megmérettetésre, valójában egyfajta páncélt, speciális védőeszközök egységét öltik magukra.
|
Vigyázz, kész, rajt !!! |
|
2009.11.20. 16:41 |
A futam rajtja a versenyhétvége legizgalmasabb pillanatai közé tartozik. A pályán ekkor koncentrálódik a lehető legkisebb helyre az összes, lóerőktől feszülő versenyautó, a pilóták ekkor akarnak kihasználni minden centiméternyi helyet és adódó lehetőséget, hogy elsőként érkezzenek az első kanyarba.
|
F1 teszt - az előkészületek fontossága |
|
2009.11.20. 16:40 |
Ahogy a versenyeken egyre újabb és újabb technológiát használnak a csapatok, a gyakorlások és tesztelések jelentősége egyre nagyobb. A hőskorban a tapasztalatok és a megérzések alapján készítették és tökéletesítették az autókat, viszonylag hosszú ideig használták a kialakított megoldásokat.
|
Az F1-es technika összhangja a gyors köridőhöz |
|
2009.11.20. 16:39 |
Egy Forma 1-es szezon során közel 20 helyszínre látogat el az F1 mezőnye. Mindegyik pálya más és más jellemzőkkel rendelkezik, és éppen ezért a csapatoknak minden egyes alkalommal újra és újra be kell állítaniuk az autóikat. Az autók optimális beállítása az aerodinamikai elemek, az alváz és a gumik tökéletes összhangja esetén érhető el. Mindezek elengedhetetlenül fontosak a siker elérése érdekében.
|
Aerodinamika - Kulcs a győzelemhez |
|
2009.11.20. 16:36 |
Mint ismeretes, a Formula-1-ben minden egyes másodperc számít. Ebben a kiélezett küzdelemben pedig a versenyautó minden egyes elemének teljes összhangban kell lennie. A szakemberek állítása szerint az aerodinamika sokkal fontosabb szerepet tölt be, mint a gumik, vagy akár a motor.
|
|